Tool beschrijvend

 Reflectievorm: beschrijvend (ABCD)

Vind jij het prettig om jezelf schriftelijk uit te drukken, dan is deze reflectievorm misschien iets voor jou!

Omschrijving:

Deze reflectiemethode wordt meestal op schrift uitgewerkt. Je schrijft het dan uit. Het kan ook op andere manieren worden uitgewerkt (bijv. audio of presentatie).
Je gaat een ‘betekenisvol moment (situatie)’ beschrijven. Je beschrijft een situatie wat voor jou een belangrijk (leer)moment was aan de hand van verschillende vragen.

Werkwijze:

Stap 1). Je maakt regelmatig situaties mee waarvan je leert. Bijvoorbeeld een situatie die heel erg goed ging. Of een situatie waarvan je achteraf denkt dat je dit misschien anders had moeten doen. Maak een keuze voor een (leer)situatie die je wilt gaan beschrijven.
Stap 2). Beschrijf onderdeel A de aanleiding ;
Je beschrijft wat er precies is gebeurd?
Stap 3.) Beschrijf daarna onderdeel B t/m F

B: Wat was daaraan Belangrijk voor mij?
C. Welke Conclusie trok ik daaruit over hoe te handelen?
D. Deed ik dat ook werkelijk of deed ik iets anders?
E. Welk Effect had datgene wat ik deed?
F: Ben ik tevreden over hoe ik heb gehandeld? Klopt mijn analyse wel? Wat had ik anders kunnen doen?

Eisen:

  • Beschrijf vanuit de ik-vorm
  • Stap 1 t/m 3 zijn in de juiste volgorde uitgewerkt.
  • Er is duidelijk antwoord gegeven op alle vragen.

Tips:

  • Stel oordelen over jezelf uit, kijk eerst wat er gebeurde voor dat je hier een waarde aan geeft.
  • Reflecteer niet alleen op probleemsituaties maar ook op succeservaringen.
  • Gebruik feedback van anderen om vanuit dat gezichtspunt te reflecteren.
  • Reflecteer regelmatig en ‘rooster’ tenminste één keer per week een reflectiemoment in liefst op een vast moment.

Voorbeeld:

Wat is er gebeurd? Aanleiding Er kwam een boze klant klagen over een SAMSUNG tv die hij bij ons heeft gekocht.
Wat was daaraan Belangrijk voor mij? Die TV van SAMSUNG is prima. Hij moet niet klagen.
Welke Conclusie trok ik daaruit over hoe te handelen? Ik ben er tegenin gegaan en heb gezegd dat de TV prima is.
Deed ik dat ook werkelijk of deed ik iets anders? Ja
Welk Effect had datgene wat ik deed? Hij werd nog bozer.
Ben ik tevreden over hoe ik heb gehandeld? Klopt mijn analyse wel? Wat had ik anders kunnen doen? Nee, ik ben niet tevreden. De klant begon te schreeuwen en liep boos weg.

Ik heb overleg gehad met mijn baas.

De volgende keer laat ik de klant uitrazen en probeer daarna rustig uit te leggen hoe de beeldinstellingen gewijzigd kunnen worden.

Hopelijk werkt dat beter

ABCD Reflectiemodel                                  voorbeeld

Jet van Gemert                                              LOON32K