Tool spelvorm

Reflectievorm: Lobbelen

 

Lijkt het jou leuk om aan de hand van een spelvorm te bespreken wat je geleerd?


Omschrijving:

Gooi de lobbelstenen, kom écht in gesprek en geef betekenis aan je eigen ervaringen. Leer zo op speelse wijze meer over jezelf en jouw loopbaancompetenties.

Het helpt om 1-op-1 gesprekken vaart te geven; over ervaringen, loopbaan, stage of functioneren. Ook thuis aan de keukentafel! Om groepsgesprekken op gang te brengen, zoals in de klas en om elkaar echt te leren kennen.

Twee stenen zijn basisstenen: de vertelsteen en de ervaringssteen.
Eén van deze twee wordt als eerste gegooid.
De vragen die via de andere stenen volgen haken steeds aan op het verhaal of ervaring van de eerste steen.

 

1) De vertelsteen onderwerpen waar je over kunt vertellen.

2) De ervaringssteen ervaringen waar je over kunt vertellen.

3) De passiesteen vragen over jouw motieven.

4) De kwaliteitssteen vragen over jouw kwaliteiten.

5) De werksteen vragen over jouw werk en studie.

6) De actiesteen vragen over jouw plannen en prestaties.

7) De netwerksteen vragen over jouw netwerk en hoe je dat in kunt zetten.

8) De eerste-gedachte-steen bevat foto’s die een gedachte oproepen.

 

Werkwijze:

Stap 1). Van start! Haal de stenen uit het zakje. Het zakje kan je gebruiken om de stenen op te werpen, zo maken ze niet zoveel geluid.

Stap 2). Vertel kort iets over de situatie of ervaring.

Stap 3). Je gesprekspartner(s) vraagt(vragen) door.

Stap 4). Gooi de overige stenen één voor één (bij voorkeur in de volgorde: passiesteen, kwaliteitssteen, werksteen, actiesteen, netwerksteen).

Stap 5). Beantwoord de vraag steeds gekoppeld aan je eerste verhaal.

Stap 6). Gooi de eerste-gedachte-steen als laatste.

Stap 7.) Vertel welke gedachte er bij je opkomt bij deze foto gekoppeld aan de situatie of ervaring?

Stap 8.) Tot slot deel je een eventuele (her)ontdekking, een inzicht en/of actie.

Tip: Je kunt ervoor kiezen om het spel te spelen en erna een reflectie erover te schrijven bijvoorbeeld in steekwoorden. Eigenlijk reflecteer je al tijdens het spel. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het spel met je coach te spelen, of de uitvoering te filmen/ op te nemen.

Eisen:
  • Ik-vorm
  • Onderzoek je eigen gedrag: wat was de situatie en jouw taak/activiteiten, hoe handelde je en wat deed het met je?
  • Wat heb je geleerd en wat is je nieuwe leerdoel?
Extra informatie voor de docent:

Lobbelen uitleg voor de docent