Tool tekenen-schilderen

 Reflectievorm: schilderen/ tekenen

Houd jij van schilderen/tekenen? Werken met verschillende kleuren? Vind je het leuk om met kwasten iets nieuws en unieks te creëren? Dan is dit een opdracht voor jou!

Omschrijving:

Door middel van schilderen of tekenen ga je reflecteren op je uitgevoerde taak. Je laat zien hoe je je voelde, welke kwaliteiten of valkuilen je tegenkwam en wat je van de opdracht vond. Je gebuikt verschillende kleuren en technieken, je mag zelfs met je vingers/handen verven!
Je bent helemaal vrij om je eigen draai te geven aan deze opdracht!

Werkwijze:

Stap 1).  Bedenk welke kwaliteiten en valkuilen je van jezelf bent tegengekomen tijdens je leerproces. Laat minstens één kwaliteit van jezelf zien en één valkuil van tijdens je leerproces.

Stap 2). Zorg ervoor dat je deze kwaliteiten en valkuilen beeldend maakt.

Stap 3). Bedenk wat je wilt laten zien in je schildering of tekening, wat wil jij vertellen over je taken/kwaliteiten/valkuilen?

Stap 4). Bedenk hoe de compositie van je schildering/tekening eruit komt te zien. De compositie moet overeen komen met wat je wilt laten zien in je schildering/tekening.

Stap 5). In het geval van een schilderij: maak een schets van je schildering (schetsen = een niet uitgewerkte tekening, bedoeld om op een eenvoudige manier iets duidelijk te maken).

Stap 6). Werk je schildering/tekening uit volgens je voorbereiding.

Stap 7). Beschrijf op de achterkant van je schildering/tekening kort wat je met het schilderij wilt laten zien (bijvoorbeeld in trefwoorden). Dit kun je dan weer gebruiken tijdens je gesprek met de coach/docent over je reflectie.

Eisen:
  • Ik-vorm; het gaat over een emotie of gevoel van jou, dus niet van een ander.
  • Onderzoek je eigen gedrag: wat was de situatie, hoe voelde jij je en wat deed het met je met dit gevoel of emotie?
  • Wat heb je geleerd en wat ben je daardoor anders gaan doen of voelen?
Voorbeelden:

Ik ben chaotisch van aard………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben ontpopt van een rups naar een vlinder…………